Jungheinrich trukit ja ekologisuus

Kirjoitettu: tammikuu 8, 2013 | Kuuluu aiheeseen: Tekniikka, Ympäristö | Ei kommentteja »

Kulutamme joka päivä tavaroita, jotka kaikki mitä todennäköisimmin jossain vaiheessa elinkaarensa aikana ovat jossain varastossa. Varastossa taas tavaraa käsitellään monen näköisillä ja kokoisilla laitteilla. Yleensä kulutustavaran ekologisuudesta puhuttaessa huomioitavia asioita ovat raaka-aineiden hankinta, valmistus ja kuljetus. Yleensä pyrkimys yrityksillä on pitää varasto niin sanotusti kumipyörillä, eli varasto mahdollisimman pienenä ja raaka-aineiden sekä valmiin tavaran virta jatkuvana. Kuitenkaan näin ei tosielämässä aina homma toimi. Tavaraa tulee ja tavaraa menee, lisäksi tavaraa pitää liikutella kuljetusvälineistä tehtaisiin ja varastoihin. Tämä liikuttelu hoidetaan yleensä, tai oikeastaan aina, jonkinlaisella trukilla. Tämä pieni osa tavaran ketjusta raaka-aineesta kulutukseen yleensä unohdetaan, kun puhutaan ekologisuudesta. Kuitenkin se on asia, joka tulisi hyvinkin ottaa huomioon. Jungheinrich on yksi trukkivalmistaja muiden joukossa, mutta kyseinen valmistaja ottaa huomioon ekologisuuden omissa tuotteissaan ja nimenomaan niiden käytössä

Varastolaitteita on monenlaisia
Yleensä trukki maallikolle tarkoittaa perinteistä vastapainotrukkia, jossa on neljä pyörää ja piikit edessä, joita käytetään trukkilavojen siirtelyyn milloin missäkin. Muita trukkityyppejä ovat muun muassa lavansiirtovaunu, pinontavaunu, työntömastotrukki tai keräilytrukki. Eri trukkityyppejä käytetään eri tarkoituksissa, esimerkiksi keräilytrukkeihin kuuluva korkeakeräilijä. Korkeakeräilijän erikoisuus on se, että trukin kuljettaja nousee ”piikkien” mukana ja voi näin ollen keräillä tavaroita korkeistakin varastohyllyistä, jopa niin, että koko lavaa ei tarvitse ottaa pois, vaan varastotyöntekijä voi poimia tarvitsemansa määrän tavaraa suoraa varastohyllystä.

Lisäksi on olemassa erikoistrukkeja, jotka on rakennettu jokin tietty toiminto etusijalla. Esimerkkinä näistä erikoistrukeista järkevimpänä on kylkikone. Kylkikoneessa siirrettävä tavara on pituussuunnassa, eikä leveyssuunnassa, niin kuin yleensä trukeissa.

Trukkien ekologisuus
Kuten aiemmin mainittiin, on ekologisuus myös tavaran varastoinnissa ja siihen liittyvässä siirtelyssä huomioitava asia. Trukkeja liikutellaan erilaisilla polttoaineilla. Yleisimmät ovat diesel, maakaasu (LPG) ja sähkömoottoriset laitteet. Jungheinrich on trukkivalmistajan vastuullinen ja on ottanut nyt jo strategiakseen valmistaa trukkeja, jotka vähentävät varastointipalveluja ja –kalustoa tarjoavien yrityksen hiilidioksidijalanjälkeä. Kyseinen toiminta näyttää olevan myös eduksi liiketoiminnassa. Jungheinrich teki Pekkaniska OY:n kanssa diilin trukkien toimittamisesta.

http://www.boy.fi/atk/index.php/component/content/article/12-ajankohtaiset/199-jungheinrich-lift-truck-oy-on-solminut-suuren-kaupan-pekkaniska-oyn-kanssa-

Artikkelin mukaan juurisyinä Pekkaniska OY:lle  Jungheinrichin valinta toimittajaksi vuokralaitteille oli juurikin trukkien ekologisuus, sekä työturvallisuuteen panostaminen. Toivottavasti tulevaisuudessa muutkin varastolaitevalmistajat ottavat ekologisuuden yhtä suureen rooliin laitteidensa valmistamisessa.



Leave a Reply