Suuri osa liikennemerkeistä jää autoilijoilta huomaamatta

Kirjoitettu: tammikuu 27, 2017 | Kuuluu aiheeseen: Suomi, Ympäristö | Ei kommentteja »

Olisitko uskonut tämän? Että jopa noin puolet teiden varsilla olevista liikennemerkeistä jää autoilijoilta havaitsematta.

Tutkimusten mukaan vain 50-80 % kuljettajista muistaa liikennemerkin ajettuaan sen ohitse. Liikennemerkkien havaitsemista on tutkittu jo 1960- luvulta lähtien ja edelleen tulokset yllättävät. Jos kaupunkiympäristössä haluttaisiin havaita jokainen liikennemerkki, tulisi auton nopeuden olla vain 6 kilometriä tunnissa.

Tämä ilmiö liittyy ihmisen kehon ja aivojen havaintomekanismeihin. Informaation määrä liikenteessä on niin suuri, että aivot eivät pysty käsittelemään kaikkea sitä tietoa. Liikenteestä poimitaan niitä asioita, jotka ovat kuljettajan omalle toiminnalle tärkeimpiä. Tutkimusten mukaan esimerkiksi nopeusrajoitusmerkit huomataan paremmin kuin muut liikennemerkit. Tämä liittyy siihen, että jos kuljettaja ei huomaa nopeusmerkkiä, niin siitä tulee helposti negatiivinen palaute eli sakko. Kuljettaja on tottunut alitajuisesti välttämään sitä.

Yllättävä asia tutkimusten mukaan on myös se, että vasta ajokortin saaneet kuljettajat huomaavat uudessa ympäristössä ajaessaan liikennemerkit helpommin kuin rutinoituneet kuljettajat. Kun ajokokemus karttuu, niin ympäristöä ei havainnoida enää niin tarkasti. Silloin tehdään helpommin oletuksia ja esimerkiksi ajonopeus valitaan ympäristön mukaan. Jos ympärillä on paljon risteyksiä tai työmaa, niin nopeutta lasketaan automaattisesti. Toisaalta jos keskellä moottoritietä on tietyömaa ja nopeusrajoitus on yhtäkkiä 40 km/h, niin se koetaan erityisen hankalaksi, koska oletusarvona oli kovempi nopeus. Tällaisessa ristiriitatilanteessa kuljettajaa alkaa automaattisesti harmittaa.

Jos ajetaan pitkää matkaa ja ympäristö on hyvin yksitoikkoista, niin kuljettaja alkaa helposti tehdä sijaistoimintoja. Nykyään esimerkiksi älypuhelimen näppäily ajamisen aikana on yleistynyt. Tällöin kuljettajalta jää helposti liikennemerkit huomaamatta. Toisaalta jos ajoympäristössä on liikaa ärsykkeitä ja tilanteet ovat monimutkaisia, niin silloinkin liikennemerkit jäävät helposti huomaamatta. Paras tilanne kuljettajan havaitsemisen kannalta on sellainen, jossa on sopivasti ärsykkeitä, jotta kuljettaja pysyy tarpeeksi valppaana.

Asiantuntijoiden mielipiteet nykyisistä ajamista helpottavista lisälaitteista jakautuvat kahtia. Esimerkiksi vakionopeudensäädin antaa kuljettajalle paremman mahdollisuuden havainnoida ympäristöä, kun auton nopeuteen ei tarvitse kiinnittää niin paljon huomiota. Toisaalta vakionopeudensäätimen käyttö aiheuttaa sen, että jos jotain yllättävää tapahtuu, niin kuljettajalla kestää muutaman sekunti kauemmin saada oma tilannetietous kohdalleen. Arvokasta reaktioaikaa kuluu samalla hukkaan.

Moni autonkuljettaja yllättyy kuullessaan tutkimustulokset liikennemerkkien havaitsemisesta ja eri tekijöiden vaikutuksesta kuljettajan havainnointikykyyn. Yleisesti luullaan, että melkein kaikki liikennemerkit huomataan. Tämä asia on kuitenkin hyvä tiedostaa myös omalla kohdalla ja kiinnittää asiaan huomiota. Näin saa itsestään turvallisemman ja ympäristöä paremmin huomioivan kuljettajan.



Leave a Reply